Tadd Mullinix (US)

Självuppfyllande profetior är bästa profetior!

Tadd Mullinix, mer känd som – Mycket mer känd som – Dabrye, är en artist som alla bör känna till. Visst, Tadd är känd som Dabrye, men det är inte riktigt därför som vi skriver om honom, utan det är för alla de namnen som han inte är känd för som vi valt att skriva om honom – för det är många, eller iallafall några, och det mesta är riktigt jävla bra, vilket vi hatar honom lite för. Vi menar, vad är det för monster som har åtminstone fyra olika artistnamn och är med i sex olika grupper, och där merparten av projekten jobbar med olika elektroniska genrer, dock är acid återkommande. Och allt är bra, oftast bättre än bra. Omänskligt!

Så, lite om hans olika projekt då. Dabrye är det som är mest känt, och antagligen det som du, vår kära enda läsare, känner till. Dabrye är Tadds abstrakta hiphop-projekt, det första albumet, One/Three, kom (Ghostly International) 2001, och senaste, Two/Three, kom 2006 (Ghostly International). På det sistnämnda albumet dyker det även upp några nämnvärda gäster: MF DOOM, J Dilla, Guilty Simpsons, Beans från Antipop Consortium, Wildchild från Lootpack och Thomas Fehlmann – en imponerande gästlista, helt enkelt.

Bland de andra artistnamnen hittar vi SK-1, och tillsammans med Soundmurderer, a.k.a. Todd Osborn, har de gjort elva tolvor – och en samling – av de mest utsökta amen-samplingarna man kan höra; ragga-jungle som är så fantastisk att man skulle kunna tro att det producerats i förort till London under sommaren 1994. Detta är självfallet inte sant, musiken är från vår favoritstad Detroit, och första tolvan, Dreader Than Dread, kom 1998 (Rewind Records), och de resterade släpptes hitom millennieskiftet. Och för alla som gillar jungle, det här är väl värt att kolla upp, det är så bra så att den jungle-älskande Richard D. James, a.k.a. Aphex Twin, släppte samlingen på sitt egna bolag Rephlex. Tadd och Todd har även jobbat under namnet TNT (Todd N Tadd) och släppt två tolvor med analog acid. Skitfint.

Under hans egna namn släpper han mer klassisk glitchig IDM. Och med aliaset Charles Manier släpper han musik som lutar mer åt EBM-hållet – en genre vi inte riktigt förstått oss på än. Tillsammans med D’Marc Cantu jobbar de under namnet 2 AM/FM och släpper Detroit techno. Och det är ungefär här som vi ger upp på att skriva om Tadd, det är för många namn, och lista allt här skulle bara bli tråkigt – tråkigare.

Men Tadd Mullinix är en ohyggligt duktig producent, när vi satt och gjorde researchen för det här så hittade vi inte ett enda släpp som låg under 4.0 på Discogs, merparten låg runt 4.5 eller över. Visst, man ska kanske ta poängskalor med en nypa salt (vilket är en av de anledningarna varför vi vägrar använda skiten), men det är ändå talande i vissa fall.

Annonser

Om m+w

Lagom.nu; en kulturblogg som är så omoraliskt lagom att den bara kan skrivas på svenska.
Det här inlägget postades i Lost och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tadd Mullinix (US)

  1. Ping: DJ /rupture (US) | Lagom.nu

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s