Straffparken

Vi har börjat sparka igång vårt filmintresse de senaste dagarna – tänka sig, det kanske blir mer film på Lagom.nu, så omoraliskt! – så vi tänkte ta och få ner några ord om en av våra gamla favoritfilmer, som vi visserligen inte sett på några år nu, men ändå, Straffparken från 1971. Originaltiteln är Punishment Park, men vi tycker att den svenska titeln så pass magiskt lagom att vi använder den i resten av texten. Filmen är gjord av Peter Watkins känd från – han är nog fan inte känd från något, tragiskt nog. Hans mest kända film är nog ändå Straffparken, och då har han ändå fått en Oscar för bästa dokumentärfilm, Krigsspel (The War Game, 1965), 1967. Han är inget hushållsnamn helt enkelt – är ni verkligen förvånande över att vi skriver om honom?

Både Straffparken och Krigsspel faller nog in under kategorin dokumentärfilm, dock så är de inte riktigt dokumentärfilm. Krigsspel är en dokumentär om när atombomben exploderade i England, och Straffparken handlar om straffläger i USA – och det är här som ni, förhoppningsvis, märker av problemet, ingen atombomb har fällts över England, och USA har inga straffläger (såvida vi inte räknar in Guantanamo, och för att få fram poängen med det här så gör vi det inte, men självfallet, det finns likheter, vilket gör filmen än mer intressant). Och det är det som är Peter Watkins grej, han blandar verklighet med fiktion – något vi vurmar för här på Lagom.nu.

Straffparken utspelar sig under tidigt 1970-tal, Nixon sitter i Vita huset, och det krigas i Vietnam. På hemmaplan har de kritiska rösterna mot kriget höjts, Nixon försöker tysta dessa, och han tar McCarran Internal Security Act från 1950 till hjälp. Detta leder till att det sätts upp straffläger runt om i USA, där han kan kväva dessa kritiska röster. In kommer de dokumenterande journalisterna från Europa, och det är genom dessa journalisters ögon som vi får se filmen. Peter Watkins har som sagt lånat dokumentärfilmarnas verktyg för att berätta en fantasiberättelse, likt mokumentär-genren, men där mokumentären ofta är något komisk så är det här bara hemskt och brutalt (se bild ovan). Och det blir inte bättre när skådespelarna inte är castade efter talang utan efter personliga ideologier, vilket gör att gränsen mellan verklighet och skådespel suddas ut än mer.

62d74_apr16_oca_imgSamtidigt som Watkins kritiserar dåtidens politik så kritiserar han även nyhetsmediets vilja att dokumentera och vinkla händelser; mot slutet fälls några fantastiska kommentarer mot journalistteamet: ”You’re trying to make out to be like a big goddamn humanitarian, the only thing you want is to sell this thing to your goddamn network and put money in your pocket,” och ”I don’t see you put band-aids on anybody, helping anybody out. All you want is money for this program.”

Straffparken är kanske inte den bäst fotade filmen någonsin, allt är inspelat med en Eclair 16 mm kamera, den populäraste kameran för dokumentärfilmare vid den här tiden. Manuset är antagligen inte det bästa som har skrivits heller, det mesta var improviserat efter att filmens outline var bestämd. Men filmen har lager – oh, så många lager – och genom kopplingarna till dåtidens politiska klimat och händelser som är skrämmande likt dagens klimat och händelser, så gör det att filmen har åldrats väl. Samtidigt kommer den verkligen in under åskådarens hud, för det gör den, och vi tror att formatet gör det än värre. Vi är så pass inlärda av det dokumentära formatet att när vi ser det så vet vi att det är sant, samtidigt som vi vet att filmen inte är sann, samtidigt som vi vet att den har dessa starka kopplingar till värden runt omkring, det sätter griller i huvudet på en. Straffparken här är en hemsk, en hemsk, hemsk film, men ack så bra.

Annonser

Om m+w

Lagom.nu; en kulturblogg som är så omoraliskt lagom att den bara kan skrivas på svenska.
Det här inlägget postades i Film och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s