Terre Thaemlitz (US)

Tråkigt nog så är det ändå ganska sällan som elektronisk musik har några politiska budskap (här är dock två snabba undantag: 1, 2.) Men i grund och botten så är ändå elektronisk musik, oftast, något som har med party att göra. House är musik för dansgolvet, det är en genre som är född ur 1970-talets disco- och klubb-era, man ska dansa och ha det kul till musiken. Men samtidigt är det många som glömmer – om de ens känner till – var house-musiken kom ifrån, vilka det var som tog till sig musiken först; här bör vi nämna tre personer: Frankie Knuckles, Ken Collier och Larry Levan, förstnämnda från Chicago, mittennämnda från Detroit och sistnämnda från New York, och samtliga homosexuella afroamerikaner. Det är ur dessa tre personer, och de klubbar som de spelar skivor på, som house-musiken kommer ifrån under tidigt 1980-tal.

Det är här som Terre Thaemlitz kommer in, och tar det vidare, både musikaliskt och politiskt. Under namnet DJ Sprinkles, ett namn som ska låta så anti-macho som möjligt, släppte han skivan Midtown 120 Blues (Mule Musiq, 2009). Albumet är en fortsättning på en tolva Thaemlitz släppte i slutet av 1990-talet, Sloppy 42nds (Comatonse Recordings, 1998), denna tolva är ”[a] Tribute to the 42nd Street transsexual clubs destroyed by Walt Disney’s buyout of Times Square.”

Midtown 120 Blues tar Thaemlitz upp teman som: homosexualitet, HIV, könsidentitet, prostitution, rasism, konsumtion, kapitalism, och så vidare, och så vidare. Hon tar upp alla de problemen som fanns bland de som besökte de tidiga house-klubbarna, besökare som ofta var unga, svarta och homosexuella – och här påminner Thaemlitz oss även att ”House wasn’t so much a sound as a situation.”

Samtidigt har skivan en stark återkoppling till Ball-kulturen – se gärna den fantastiska dokumentären Paris is Burning (1990) – genom skivans tredje spår, Ball’r (Madonna-Free Zone), som tar upp problematiken med voguen, en dansstil som har starka kopplingar till denna Ball-kultur. Enligt Thaemlitz så ”decontextualized, reified, corporatized, liberalized, neutralized, asexualized, re-genderized pop reflection” Madonna voguen, hon tjänade stora pengar på den medan dansaren bakom voguen inte fick några pengar alls, och detta är anledningen till varför Thaemlitz vägrar spela Madonnas musik. Hans dansgolv är helt enkelt en Madonna-fri zon.

Musiken rör sig lätt mellan deep house och ambient, det är inte direkt något man smäller på på dansgolvet och förväntar sig att publiken ska skrika lustfyllt åt. Skivan är mer intim. Det är en skiva man lyssnar på, inte dansar till – dock är den perfekt att promenera till, av någon anledning. Men det finns en aggression bakom hennes musik, han gillar inte utvecklingen som housen har tagit, hon vill att man ska komma ihåg var musiken kommer ifrån, vilka problem som genren har vuxit fram ur. House-musiken är inte det som många populärkulturellt vill tro att den är, den är inte till för stora arenor med multimiljonärer till superstjärn-DJs som bara kör playback. Som Thaemlitz själv säger i inledningen av skivan: ”[t]he majority of DJ’s – DJ’s like myself – were nobody’s in nowhere clubs: unheard and unpaid.”

Thaemlitz är väldigt politisk, ofta när man läser om honom så används det ett skiftande pronomen, ibland är det han, ibland är det hon – vilket vi försökt anpassa oss till här, men säkerligen missat någonstans. Samtidigt kan man kanske utläsa Thaemlitz queer-inställning i några andra skivtitlar, som till exempel: Queerifications & Ruins, och Fagjazz.Det finns för övrigt mer än en uppsjö av skivor med Terre Thaemlitz, dessvärre verkar det som att det är av varierande kvalitet.

Annonser

Om m+w

Lagom.nu; en kulturblogg som är så omoraliskt lagom att den bara kan skrivas på svenska.
Det här inlägget postades i Lost och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s